Samen in de klas

Samen in de klas stimuleert leerkrachten en ouders samen lessen te geven vanuit eigen expertise en biedt concrete handvatten om ouders actief bij het onderwijs te betrekken. Dit lesprogramma is een laagdrempelige manier om met W&T aan de slag te gaan en is in te passen in het curriculum, ongeacht met welke lesmethodes een school werkt. ‘Samen in de klas’ blijkt ook waardevol te zijn voor kinderen. Expertise en inspiratie van ouders in de klas verrijkt het onderwijs. Leerlingen geven aan dat het leuk is om iets te horen van moeder of vader. Leerkrachten geven aan dat het bijzonder is om een inkijkje te krijgen in verschillende werelden, waardoor er waardering ontstaat voor elkaars werk. Daarnaast schept het een andere band met ouders. Dankzij de inhoudelijke betrokkenheid van ouders kunnen leerkrachten zich richten op de didactiek van -en benodigde coachende rol bij W&T.

Interesse in plastic soep

Eén van de kinderen heeft met haar vader op het strand gekeken wat daar allemaal voor plastic afval ligt en heeft dit meegenomen naar de klas. De vader vertelt enthousiast over de foto’s op het smartboard. Als jongen op het strand en nu met zijn eigen dochter van vijf jaar.

In de kring praten we uitgebreid over de plastic soep in de oceaan. Hoe komt dat daar? Waarom is dat zo gevaarlijk? Gaan de vissen en dieren in de zee daar écht van dood? De kleuters snappen heel goed dat daar een oplossing voor bedacht moet worden. In twee groepen zijn we uiteen gegaan: iedere groep begint met brainstormen met behulp van de inspiratiekaarten. Wat zou een olifant voor oplossing bedenken? En een brandweerman? Of een toverfee? Als alle ideeën verzameld zijn, gaan we aan de slag: werken met kosteloos materiaal en dan in het teiltje met water proberen of het werkt. Oh, een eierdoos werkt niet zo goed als je die in het water stopt! Kijk met deze slang (rietje) zuig je het plastic zo naar boven.

Wij kijken met plezier terug op deze les van Samen in de klas. Omdat je de les met een ouder geeft, heb je direct een heel andere betrokkenheid in je groep. Daarnaast natuurlijk ook een paar handen extra om iedereen goed te kunnen begeleiden. Een aanrader!

Malika Verbeek, leerkracht groep 1/2

Doos van pandora

“Leuk! Omdat je je fantasie kunt gebruiken. Omdat het over geschiedenis gaat. Omdat het je nieuwsgierig maakt.” De kinderen van mijn plusklassen zijn enthousiast over de les Doos van Pandora. Als energizer ervaren de leerlingen hoe mythe verandert. Ik laat de kinderen een kort verhaaltje bedenken. Daarna laat ik dit verhaal doorfluisteren. Zo ervaren ze hoe een verhaal kan veranderen wanneer je het doorgeeft.

Het zijn voor mijn leerlingen de eerste ervaringen met het maken van een strip. Ze tekenen de nieuwe afloop van de mythe. De kinderen denken goed alle kanten op. Ik ben blij met de veelheid van en variatie in hun ideeën. Het gaat van een specht een gat in de doos laten maken tot een speciale bril dragen waarmee je in de doos kan kijken. Van een mier door het sleutelgat laten lopen tot het aan Zeus vragen. Van een tovenaar de doos doorzichtig laten maken tot op het etiket kijken. Van een echo maken tot jezelf klein stralen met een krimpstraal.

Na de les heb ik samen met de kinderen een evaluatie gedaan. Ze hebben goede ideeën voor meer lessen. Dus heb je ruimte voor meer lessen…lees het hele verhaal van de Doos van Pandora. Maak van de strip tijdens drama een toneelstukje. Of bedenk een escape room!

Ingeborg de Wolff, leerkracht plusklassen 4/5, 6/7 en 8

Partners

‘Samen in de klas’ is een initiatief van leerkrachten en ouders van De Haagse Scholen, Librijn, Lucas Onderwijs, Stichting Panta Rhei, Delftse Vereniging voor Montessori-onderwijs, Stichting Montessori Onderwijs Zuid-Holland en ontwerpbureau Meeple. Ondersteund door Ouders & Onderwijs, Platform Bèta Techniek, TU Delft, De Haagse Hogeschool, TechniekTalent.nu en Expertisecentrum Wetenschap & Technologie  Zuid-Holland.

 

Meer informatie

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Els Kok via info@samenindeklas.nl