Co-design with kids

Dit innovatieproject van onder andere het EWTZH richt zich op de ontwikkeling van een praktische methode om met kinderen ontwerpopdrachten uit te voeren voor echte bedrijven en vraagstukken. De onderzoekers van TU Delft hebben werkvormen uit de echte ontwerpwereld vertaald naar de basisschool. Deze werkvormen worden samen met de leerkrachten en met de opdrachtgevers uit het bedrijfsleven ontwikkeld. Door kinderen uit te dagen met real-life ontwerpopgaven, ontwikkelen zij creatieve, probleemoplossende 21e-eeuwse vaardigheden – en door de echtheid van de opdracht – zijn ze extra gemotiveerd.

Vaardigheid in ontwerpen op de basisschool

Het onderzoekproject naar ontwerpprojecten met kinderen, en hoe deze konden bijdragen aan het verwerven van 21e-eeuwse (ontwerp-)vaardigheden voor de deelnemende kinderen heeft veel  nieuwe inzichten opgeleverd. Deze hebben hun weg gevonden naar een uitgebreid onderzoeksrapport 'Vaardigheid in ontwerpen op de basisschool: Onderzoek naar het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden via ontwerpprojecten met een externe partner'.

Lesmateriaal

Vanuit praktijkgericht onderzoek en in co-creatie met leerkrachten zijn er veel nieuwe werkvormen en  lesmateriaal voor onderzoekend en ontwerpend leren in de klas ontwikkeld. Vanaf 2019 doen wij dit onder de naam Your Turn: aan de slag als echte ontwerpers. Your Turn is een serie werkvormen voor midden- en bovenbouw, met extra aandacht voor creativiteit, inlevingsvermogen en effectieve communicatie over ontwerpoplossingen. Bezoek deze website om gebruik te maken van werkvormen en projecten.

Naast werkvormen ontwikkelen wij lessenseries en –projecten, voor alle bouwen in de basisschool. Daarnaast staan wij samen met ontwerpbureau Meeple aan de basis van de website www.ontwerpenindeklas.nl waar veel kortere ontwerplessen en tools zijn te vinden. De kaartenset van ‘Ontwerpen in Beeld – ontwerpend leren formatief evalueren’ is via deze link te bestellen.

Op dit YouTube-kanaal zijn diverse filmpjes te vinden, geordend in afspeellijsten.

Ontwerp een buitenles

Met de gloednieuwe leshandleiding ‘Ontwerp een buitenles’ kunt u uw leerlingen zelf ideeën voor een buitenles laten bedenken. Dit lespakket is bedoeld voor de bovenbouw van het primair onderwijs en is ontwikkeld door ontwerpers en onderwijskundigen van TU Delft, in samenwerking met Jantje Beton. De eerste scholen hebben het lespakket ‘Ontwerp een buitenles’ al succesvol toegepast en nu is het voor iedereen gratis beschikbaar. Het lespakket bevat stap voor stap instructies, creatieve werkvormen, ondersteunende PowerPoints en leerling-materialen.

Op deze website zijn de lessen gratis te downloaden.

Gymzaal van de toekomst

Kinderen van basisschool de Ackerweide van schoolbestuur Octant hebben als echte ontwerpers ideeën bedacht voor de gymzaal van de toekomst. De ontwerpvraag voor de leerlingen uit groep zeven komt van de Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding: "Hoe kan de gymles leuk worden voor alle soorten gymmers?" Bekijk het filmpje voor een indruk van de les!

Hoe willen wij graag bewegen?

Vandaag zal de eerste sessie plaatsvinden van onze eerste case op CBS Ackerweide. De ontwerpvraag die centraal staat tijdens de sessies is: "Hoe kan de gymles leuk worden voor alle soorten gymmers?". De leerlingen hebben al hun eerste ervaring gehad met verschillende manier van bewegen tijdens de gymles. Bekijk het filmpje voor een indruk van de les!

Geplaatst door Co design with kids op donderdag 3 maart 2016

Co-design with kids op radio 1

De Leerlingen van groep 7 van de Ackerweide hebben samen met onderzoekers van de TU Delft hun prototypes getest met enthousiaste kinderen van groep 6. Bij de test was verslaggever Jeroen van Radio 1 aanwezig. Hij wilde er achter komen of de gymlessen en –toestellen die kinderen bedenken en maken specialer zijn dan die van volwassenen. Nieuwsgierig naar de antwoorden van de leerlingen? Hier kunt u het interview beluisteren.

Interactief speelgoed

Leerlingen uit groep 5 van basisschool Het Talent uit Den Hoorn van Stichting Christelijk Onderwijs Delft bedachten nieuwe spellen voor het interactieve speeltoestel Memo voor Yalp, een leverancier van interactieve speeltoestellen. De leerlingen hebben ideeën bedacht, scenario’s gemaakt en ideeën getest met groep 4. De uiteindelijke ideeën hebben ze gepresenteerd aan de opdrachtgever Yalp. We zijn erg benieuwd hoe het verder gaat en wat Yalp daadwerkelijk gaat

Partners

Dit project wordt gefinancierd door het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland (EWT ZH), Yalp, het Utrecht Medisch Centrum, het Wetenschapsknooppunt Brabant, het Kenniscentrum Sport. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek zijn de hoofdfinanciers.

Meer informatie

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Remke Klapwijk, Wetenschapsknooppunt ZH|TU Delft (r.m.klapwijk@tudelft.nl)