Praktijkvoorbeelden

Inspiratiemap W&T Techniektalent.nu

Deze map van Techniektalent.nu zal u inspireren om leuke W&T-lessen te geven. Met 22 fantastische en prachtig vormgegeven lesvoorbeelden kunt u digitaal  downloaden.  Leerkrachten die eerder hebben meegedaan aan de TechniekTrofee en actief zijn op W&T-gebied, hebben hun favoriete lesvoorbeeld ingestuurd. Deze favoriete W&T-lessen ‘van leerkrachten voor leerkrachten’ kunnen u als leerkracht volop inspiratie bieden!

Download

“Je brengt hiermee een beweging op gang met bredere gevolgen”

School:
Vereniging voor Christelijk Primair Onderwijs in Spijkenisse

Wie het strategisch beleidsplan (2015-2019) van de Vereniging voor Christelijk Primair Onderwijs in Spijkenisse leest, begrijpt dat de acht scholen van de VCPO allemaal werk maken van Wetenschap en techniek. Bestuurder Maarten Groeneveld en bovenschools ict-coördinator Nico van der Doe vertellen waarom dat zo is, welke ontwikkelingen er op W&T-gebied binnen de Vereniging gaande zijn en wat de rol is van het bestuur.

Download

Techniek volledig geïntegreerd

Lessa Wessels is directeur Casa Tweetalige Montessorischool in Pijnacker, een school waarbij natuur en techniek volledig zijn  geïntegreerd. De onderbouw kan terecht in een buitenruimte om ontdekkend bezig te zijn, de middenbouw heeft een ontdekhoek om te experimenteren en de bovenbouw beschikt over een heus Science Center.

“W&T-onderwijs: steeds weer een aha-erlebnis”

School:
Heijbergschool in Rotterdam

De Heijbergschool in Rotterdam zet technisch lego in als ‘vliegwiel’ om W&T-onderwijs vorm en inhoud te geven. Bewust is gekozen voor een ontwikkeling ‘van onderop’: in eerste instantie gaan alleen enthousiaste, gemotiveerde leerkrachten met het materiaal aan de slag. Maar wél met het grotere, mooie perspectief dat techniek straks een vanzelfsprekende plaats zal hebben in verschillende vakken. Directeur Jeroen de Bruin en techniekcoördinator Nienke Bergwerff vertellen waarom en hoe zij dit ideaal denken te bereiken.

Download

TechniekTrofee Inspiratieprijs

Ada Oldenburg heeft als leerkracht Wethouder Luidensschool in Gouda heeft een plan ingediend voor een verwonderlap, een ruimte waar leerlingen hun eigen vragen (verwonderingen) kunnen verbeelden en onderzoeken. En wat voor plan: het heeft de TechniekTrofee Inspiratieprijs gewonnen!

“Alles is techniek en techniek is overal”

School:
Rehobothschool in Nieuwerkerk aan den IJssel

Technieklessen en een techniekweek; al meer dan tien jaar zijn deze activiteiten gemeengoed op de Rehobothschool in Nieuwerkerk aan den IJssel. Maar de school wil meer, vertellen directeur Karin Sommer en techniekcoördinator Annemieke Oostrom. De school gaat het onderwijs in Wetenschap & Techniek verder uitbouwen en implementeren in het curriculum. Niet als apart vak, maar als iets dat in verschillende vakken en contexten aan de orde komt.

Download

Pssst: 1 van de leukste proefjes

Jan van der Zwam ONDERWIJSZAKEN en traint leerkrachten op het gebied van W&T. In dit filmpje maakt Jan u deelgenoot van één van de leukste proefjes, waarmee u een hele mooie les kunt maken.

“W&T past ontzettend goed bij onze uitgangspunten”

School:
Eerste Westlandse Montessorischool in Monster

Nee, Wetenschap & Technologie staat niet op het rooster van de Eerste Westlandse Montessorischool in Monster. Maar kinderen zijn er wél volop mee bezig in verschillende betekenisvolle contexten. Gezien de visie van de school, is het onontkoombaar: W&T moet worden geïntegreerd in andere kennisgebieden. Ook leidt die visie ertoe dat kinderen onderzoek doen en zelf bepalen wat zij willen onderzoeken. Hoe je dat organiseert en ondersteunt? Maaike Kramer, directeur van de school, vertelt hoe het in z’n werk gaat.

Download

15 scholen aan de slag met W&T

Ingeborg de Wolff van stichting Panta Rhei vertelt dat het bestuur met het subsidiegeld van het voor al haar 15 scholen projecten heeft aangekocht bij het Wetenschapsknooppunt Delft. Hierdoor konden alle leerkrachten konden gelijk hun projecten invoeren op hun eigen school. Daarnaast hebben de leerkrachten geleerd om projecten te ontwikkelen op  het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. Met resultaat! Zie het artikel.

“Kinderen moeten voelen en ervaren”

School:
Paschalischool in Den Haag

Het roer gaat om op de Paschalischool in Den Haag. Na dit schooljaar van visieontwikkeling, oriëntatie en scholing, wordt Onderzoekend en Ontwerpend leren de komende jaren in het onderwijs geïmplementeerd. Dit betekent onder meer dat geschiedenis, aardrijkskunde en wetenschap en techniek worden geïntegreerd, dat leerlingen zelf onderzoek gaan doen en dat de rol van de leerkracht ingrijpend verandert. Directeur Arjan van der Haar vertelt over dit proces en over de ambities.

Download